02-623-6223אמציה 4 ירושלים
דף הבית / הרב בני לאו / הרב בני לאו - בתקשורת / הרב בני לאו על הבחירות לרבנות הראשית ועל ספרו החדש ישעיהו

הרב בני לאו על הבחירות לרבנות הראשית ועל ספרו החדש ישעיהו

בראיון מיוחד לרגל הוצאת ספרו החדש על הנביא ישעיהו אומר הרב לאו כי צריך להוציא את הנבואה מהמוזיאון ולהכניסה לחיי היום-יום. על השינוי שחל ברב עובדיה יוסף מאז עשה עליו את עבודת הדוקטורט אמר הרב לאו: "אני מסתכל היום חמש עשרה שנים אחר כך, ואני רואה חצר,שמשתלטת על הרב וזה דאבון לב. אני מתפלל שאם הרב יצחק ייבחר הוא יוכל להחזיר את עטרת אביו למקומה."

מאת: צבי שיימן | פורסם באתר סרוגים

ספר חדש מצטרף לרשימת הספרים המתארכת שחיבר הרב ד"ר בני לאו, רב בית הכנסת רמב"ן בירושלים, ואחת מהדמויות הבולטות בציבור הדתי.

"ישעיהו – כציפורים עפות" נכתב יחד עם הרב יואל בן נון, ממקימי ישיבת הר עציון באלון שבות, ואחד מחלוצי לימוד התנ"ך בציבור הדתי, והוא מופיע שבועות ספורים לפני תשעה באב.

"לפני שלוש שנים סיימתי ספר על ירמיהו שהיה בעצם ניסיון לקחת את הנבואה ולהפוך אותה לסיפור כדי להפגיש את הנביא עם הקול שלו, עם הנבואה שלו עם החברה הישראלית על כל גווניה." מספר הרב לאו.

כשסיימתי את הספר והוא יצא לאור, פנה אלי הרב יואל בן-נון שהיה מורה שלי לפני המון שנים. והוא אמר לי ברכה גדולה על הספר. ואמר לי גם שצריך שהנבואה תהיה חיה ולא קפואה במוזיאון, אז אמרתי לו בוא נעשה את זה ביחד והיה תהליך ארוך של לימוד משותף וכתיבה שהיא קשה, כי מדובר בסגנונות שונים ומאבקים כאלה ואחרים.

וברוך ה' שצלחנו את התהליך הזה בלימוד ובכתיבה. דרך מאוד ארוכה עד שהמוצר הזה יצא לאור.

אם הנביא ישעיה היה חי בדור שלנו, מה אתה חושב, על מה הוא היה זועק? מה היה המאבק שלו?

תראה התמצית, הלוז של נבואת ישעיהו בחלקו הראשון, לפני הנחמות הגדולות, בחלק של 39 פרקים שהם ריאליים, הוא כואב כאב גדול על כך שמביטים על הדברים החיצוניים ולא מסתכלים על המקור.

עסוקים בבטחון, האם אנחנו מתקבלים לOECD? האם אנחנו מספיק חזקים מבחינות מסוימות? וישעיהו הנביא של כל הנבואות אומר להסתכל פנימה, אנחנו מי השילוח ההולכים לאט, אנחנו צריכים להתחסן מבפנים. הוא האמין שעם שמחוסן מבפנים מבחינת הקודים החברתיים מבחינת התרבות הפנימית, זה מה שיעמיד אותנו לכל גלי הזמן.

 למי מיועד הספר? זה ספר מחקר או ספר שמיועד לכל אדם?

הציפיה שלי הכמיהה שלי היא שהתנ"ך יפגוש את החברה הישראלית בכל מקום. בבתי מדרש, במדרשות, במקומות דתיים וחילונים, אנשי צבא אנשי ממשל בכירים, שהקול של הנביא יחלחל לפנים של החברה.

 נקרע בין שני המועמדים

כפי שהשם מעיד, ‫הרב בני לאו הוא בן דודו של הרב דוד לאו, רבה של מודיעין והמועמד החרדי לרבנות הראשי לישראל. אנחנו שואלים את הרב בני האם הקרבה המשפחתית תעניק לבן דוד ממודיעין את תמיכתו.

כשאנחנו שואלים אותו על הבחירה בין בן דודו הרב דוד לאו, לבין חברו הרב דוד סתיו הוא אומר: הרב דוד סתיו הוא איש שמוסר את נפשו בכל רגע מחייו בעשרות השנים האחרונות למען עם ישראל והתורה בארץ. אין הרבה אנשים שמוסרים את נפשם למען התורה והעם כמוהו, ולכן הוא מועמד כל כך ראוי. הוא יכול להיות שליח ציבור נאמן.

הבן דוד שלי, הרב דוד לאו, הוכיח כבר איך במודיעין בונים עיר לתפארה, עיר שהיא כולה סבלנות והבנה ואחריות. הכשרות במודיעין ידועה שהיא ברמה אחת מעל כל הכשרויות של הרבנות בארץ וכי מערכת המקוואות והעירוב ללא חשש. זו רבנות במיטבה.

כשאתה צריך לבחור בין הרב סתיו לרב לאו, אתה אומר ברוך ה' שיש מגן דוד, הם צריכים להתמודד ובחירה בין טוב לטוב זו סיבה למסיבה, רק שיוציאו את כל הרע וכל הרפש ואז נראה שאנחנו עומדים במקום טוב של עם ישראל.

 השתלטו על הרב עובדיה

את עבודת הדוקטורט שלו עשה הרב בני לאו על דרכו ההלכתית של הרב עובדיה יוסף. שאלנו אותו מה גרם לשינוי בין הרב שהוא הכיר לפני חמש עשרה שנה לרב עובדיה יוסף של היום?

אומר לך בכנות שאת הרב עובדיה יוסף הכרתי בתחילה דרך הספרים, ורק לאחר מכן, בזמן הכתיבה, דרך חדר העבודה. הרב הכניס אותי ממש פנימה וליווה אותי בכל הכתיבה באהבה דגולה ובתמיכה גדולה, ואז הוא נתן לי גישה אל כל הכתבים האישיים שלו, אל כל המחברות האישיות שהיו שמורות אצל הבן הרב יצחק, שהוא איש צנוע וענו ורחוק מכל העיסוק הפוליטי המשפחתי.

וקודם כל זו בחירה ראויה בעיניו והא עצמו ממשיך את תורת אביו. והמפגש עם אנשים של תורה, המפגש מרומם. ראיתי את הרב עובדיה בפסיקות. ראיתי אותו פיזית מתיר ממזרים. משפחה גדולה של בני תורה והוא התיר אותם בצורה אמיצה שאני לא יכול לתאר.

אבל בסוף האירוע, כשהם יצאו מהחדר, נשארתי איתו והוא לקח לי את היד ואומר לי תיגע. אני נוגע ביד והוא אומר לי נכון רטוב? אני אומר לו כן. אז הרב אומר לי "ראית את דמעות העשוקים ואין להם מנחם? מי ינחמם? אני אנחמם". ראית רב שלוקח אחריות על דמעות העשוקים. זו מנהיגות. זה לא פוליטיקה, זה לא דילים. זה רב שיודע שיש לו כוח ויש לו אחריות.

אני מסתכל היום חמש עשרה שנים אחר כך, ואני רואה חצר, שסובבת את הרב, לא נותנת גישה מהחוץ פנימה, בעצם משתלטת על הרב וזה דאבון לב. זה כאב נורא. אני מתפלל שאם הרב יצחק ייבחר הוא יוכל להחזיר את עטרת אביו למקומה.

 ואם מדברים על הבחירות לרבנות הראשית, יש לך מועמד לתפקיד הרב הראשי הספרדי?

יש לי יתרון גדול, שאני לא נמצא בגוף הבוחר. מי שלא בגוף הבוחר לא חייב להגיד את דעתו על כל המועמדים. אני אומר באמירה כללית, שכל המועמדים ללא יוצא מהכלל, כולל האנשים הקרובים אלי כמו בן דוד שלי והרב דוד סתיו, צריך להגיד את משנתו: איך הוא חי עם סוגיות של המדינה והדמוקרטיה, איך הוא מתייחס לסוגיות כמו גיור. אנחנו כל כך עוסקים בדילים ובאינטריגות, שאנחנו לא שומעים את המועמדים שמדברים על סדר היום שלהם.

לדבר עם כל מי שמוכן

יש מתיחות בינך לבין העיתונאי ידידיה מאיר לגבי היחס לקונסרבטיבים…

אני פרסמתי רק אתמול מכתב לידידיה, כי אנחנו רק מתכתבים בפייסבוק ובעיתונים. אמרתי לו שזה לא בסדר. אנחנו אמורים לשבת ביחד ולדבר אבל התנאי הראשון הוא קבלה. אתה מקבל אותי ואני מקבל אותך, כל יהודי. חרדי, קונסרבטיבי, רפורמי. התנאי הוא קבלה. ברגע שאתה מוציא אותו מהמעגל, אין דיאלוג יש קיר חוסם. ואנחנו יודעים שחורבן בית המקדש לא נוצר בנתק בין שמים לארץ, אלא קודם בנתק בין ארץ לארץ.

אם אנחנו רוצים לתקן אנחנו צריכים קודם כל לשבור את החומות האלה. ואני מזמין את ידידיה ואני מזמין כל אחד לפתוח דיאלוג, לפתוח שולחן עגול. הקונסרבטיבים הם לא בני ברית שלי בהלכה, אבל הם בני ברית שלי באחריות ליהדות התפוצות.

אולי גם זה יעניין אותך: