02-623-6223אמציה 4 ירושלים
דף הבית / הרב בני לאו / מאמרים / מעמד האישה / לימוד גמרא לבנות – סיכום ביניים

לימוד גמרא לבנות – סיכום ביניים

מעמד האישה

לפני קצת יותר משלשים שנה התנהלה התכתבות מעל דפי כתב העת "שמעתין" בין הגב' חוה פרנקל – גולדשמידט ז"ל לבין רבנים ומחנכים, סביב שאלת לימוד הגמרא לנשים. הגב' גולדשמידט פנתה למנהל האגף לחינוך דתי והציעה להנהיג את לימוד התלמוד כמקצוע חובה בבית הספר הדתי, גם לבנות. כל המגיבים הביעו התנגדות, השתוממות עד כדי ניכור מעצם הבקשה. ראש למגיבים הוא הרב שלמה מן ההר זצ"ל, רבה של שכונת בית וגן ומי שליווה הרבה מן התהליכים החינוכיים – רוחניים של הציבור הדתי – לאומי שנים רבות. בדבריו מבטא הרב מן ההר חוסר הסכמה עמוק עם בקשתה של הגב' פרנקל לקשר בין פגמי ההשכלה היהודית של הבת ובין העדר הוראת גמרא לבנות:

אני מרשה לי להביע ספקות רציניים ביותר אם לימוד תלמוד דווקא הוא שיהיה התרופה היעילה, ואם לימוד תלמוד הוא שיקדם את השכלתה היהודית של בת דתית, ואת חינוכה לאישיות דתית.

הרב מן ההר לא מסתפק בדברים אלו. הוא מבקש לקבוע שלימוד הגמרא איננו משמש תרופה גם עבור בנים שכל עניינם הוא בהשגת ארבעים דפי גמרא לצורך תעודת הבגרות. הרב מן ההר מתאר את התלמוד כספר משפטי מקצועי שאינו נועד להמון עם:

התלמוד הוא ספר העוסק בבעיות משפטיות טכניות ספציפיות בדרך מיוחדת, שהיא בלתי מובנת לרוב בני האדם שבימינו. לשונו של התלמוד משונה, דרך חשיבתו מסובכת, ואופן הרצאת הדברים מעורפל, ולימוד בו מלאה ומעייף.

מהצגת התלמוד בדרך זו נגזרת התוצאה ההכרחית:

אני מעז לומר שרובם המכריע של בוגרי בית הספר הדתי יוצאים מלימוד התלמוד במתכונת בית הספר הדתי נפסדים ולא נשכרים בהשקפתם הדתית ובהשכלתם היהודית דתית. לימוד התלמוד הוא דבר קשה מאוד, וכדי שנער ירכוש לו במסגרת לימודיו בבית הספר התיכון ידיעות שלא יהיו בגדר של ידיעה למחצה, שלא ישאירו בו "חוסר ביטחון ואף לא מעט בורות", הוא צריך להיות מחונן בכשרונות של עילוי, וגם המורה שלו יהא מחונן ביותר.

מה מציע הרב מן ההר זצ"ל? הוא מציע להפסיק להשקיע בכל מערכת החינוך הממלכתית (שאיננה ישיבתית) כל כך הרבה שעות של הוראת גמרא לצורך הבגרות. את עיקר המאמץ יש להשקיע דווקא בלימודי אמונה והשקפה:

אם היינו משקיעים את כל האנרגיה, שאנו משקיעים בלימוד התלמוד בבתי ספר לנערים, בלימוד חומר אחר מתאים יותר, היינו גם אצל הנערים משיגים הישגים חינוכיים והשכלתיים בשטח ההשכלה היהודית, בהיקף הרבה יותר גדול ובעומק הרבה יותר גדול. אם היינו מלמדים מאתיים פרקים משניות, את כל התורה עם רש"י ורמב"ן, את מחצית ספר הכוזרי, את כל פירושי אברבנל, שלשים פרקים מתוך משנה תורה של הרמב"ם, את כל איגרותיו, את כל הקדמותיו של הרמב"ם, חלק מחובות הלבבות, חלק הגון מספרי ר' משה חיים לוצטו, ואולי להוסיף לזה את כל ספר קיצור שולחן ערוך, אז לא היינו צריכים למנות בבנינו ובבנותינו את כל הפגמים החמורים שמנינו בהם. ובתכנית כזאת לא היינו צריכים להבדיל בין בנים ובנות. ואת לימוד התלמוד היינו יכולים בשקט להשאיר לישיבות.

פורסם בתאריך:

 

פורסם במקור:

בית מורשה. ירושלים ‬

אולי גם זה יעניין אותך: