02-623-6223אמציה 4 ירושלים
דף הבית / מי אנחנו / מבית כנסת לקהילה – מאגר הידע / בית כנסת הרמב"ן – מתוך "סולם יעקב"

בית כנסת הרמב"ן – מתוך "סולם יעקב"

פורסם בטור "סולם יעקב", ג' בכסלו תשנ"ט, 22.11.1998. מאת יעקב (ג'קי) לוי.

"ברגע שנכנסנו אל בית הכנסת, הבנו שחוויות אסתטיות אינן מזומנות לנו. שפריץ אפור מעטר את הקירות, וילונות של קופת חולים מחפים על החלונות, והאוויר נקי מכל סוג של ריח. אותו סדר קפדני שורר גם בתפילה"

חלום אפור | הרמב"ן, אשכנז, רח' אמציה 4

שני בתי כנסת גדולים עומדים בפתחו של רחוב אמציה, וכדרכם של צמדים דתיים אף כאן האחד ספרדי ורעהו אשכנזי. בספרדי שמו פאר ירושלים; האשכנזי, לעומת זאת, קרוי על שמו של הרמב"ן. תאמרו על הרמב"ן מה שתאמרו, אשכנזי הוא לא היה, ואף על פי כן קמו האשכנזים של המושבה וקראו בית הכנסת על שמו. אל נא יקל הדבר בעיניכם. תנועת העבודה לעולם לא תקרא מוסד על שם ז'בוטינסקי, וכצנלסון לא יניח את כף רגלו בוועדת שמות של הליכוד. מוסדות חילוניים קרויים על שמם של חילונים, ודתיים על שם דתיים.

מכל בתי הכנסת שראינו בעיר, הרמב"ן של רחוב אמציה הוא הקרוב ביותר לבתי הכנסת של הקיבוץ הדתי. המבנה דומה והנוסח דומה, ואפילו קהל המתפללים יש בו קווים של דמיון. נכון, קשה להעלות על הדעת חזן במכנסיים קצרים, וגם אחוז השפמים נמוך משהו מן האחוז שתמצאו בעין צורים או טירת צבי, ואף על פי כן יש דמיון. כאן ושם תמצאו הוד שאין עמו הדר, קפדנות שאין עמה אנינות, ותיעוב עמוק כלפי כל קישוט ותבלין.

ברגע שנכנסנו אל בית הכנסת, הבנו שחוויות אסתטיות אינן מזומנות לנו כאן. שפריץ אפור מעטר את הקירות הנזיריים, ועל אף שהתקרה גבוהה, מאומה לא משתלשל מהם. וילונות לבנים של קופת חולים מחפים על החלונות, והאוויר נקי מכל סוג של ריח. אפילו האריות שעל הפרוכת נראים כאריות של ספרי ילדים והרעמות שלראשיהם רקומות בצבעים כהים, רחוקים מאותו כתום לוהב, שעל פי רוב מתנוסס על ראשם של בעלי החיים.

אותו סדר קפדני שורר גם בתפילה. הנוסח הוא גלגולו הישראלי של נוסח פרנקפורט, והוא הולם את התפאורה האפרורית כשם שהיא הולמת אותו. החזנים לא באים לרגש או לפתוח את סגור ליבם, אלא לבצע פרוצדורה קפדנית שאין לחרוג ממנה. התפילה נפתחת בדיוק בזמן ונגמרת בדיוק בזמן, ולכל אחד מן המתפללים ברור מראש באיזה ניגון יתנגנו כל תיבה וכל פסוק. סולמי ואני התבדחנו מה היה קורה אילו אחד מן המתפללים היה מנסה לשבור את השגרה ולהכניס לתפילה ניגון חדש, אך זוהי כמובן אפשרות שאין לה שחר. שחקנים ערבים ישתלבו בבית"ר קודם שניגון חדש ישתלב ברמב"ן. אילו היה אחד מצעירי בית הכנסת מגלה יצירתיות, חזקה על הציבור שהיה מגיב בהתעלמות אדיבה, מדלג קלות מעל קולו המשתדל, וחוזר לניגון המקובל.

לא מזמן כתבנו על בית הכנסת הספרדי השכן. כעת, כשהתיישבנו לכתוב על האשכנזי, בא טבענו הסורר ודחק בנו למצוא את ההבדלים. כל הדעות הקדומות, הבדיחות העדתיות, כולם הצטופפו על שולחן העבודה, משכו בשולי החולצה, ותבעו את זכותם להתבטא. אך ההבדלים בין שני בתי הכנסת מעניינים הרבה פחות מן המשותף לשניהם. הנוסח הספרדי- ירושלמי, בגרסה המשומרת והקפדנית של פאר ירושלים, הוא המקביל הגמור לנוסח האשכנזי של הרמב"ן. על המישור האמוציונלי אנחנו מדברים, ובמישור הזה שני בתי הכנסת המרכזיים של רחוב אמציה נמצאים בקוטב הקריר המאופק והמופנם. בשניהם מתפללים כמו ששרים בלהקה, ובשניהם כל מי שיעז להפגין רגש, מיד יביטו בו המתפללים כאילו זה עתה מרח את פרצופם בנשיקות רטובות. בקוטב ההפוך, אגב, תוכלו למצוא את הברסלברים והקרליבכים אצל האשכנזים ואת המרוקאים אצל הספרדים. שם כולם מתנשקים וכל חזן הוא ???? תחת חלון אהובתו, טעמנו האישי אמנם נוטה לכיוון בתי הכנסת החמים, אולם פעמים שגם אנחנו מתעייפים מן הנשיקות, הסלסולים, והחזנים שקורעים את נשמתם על הדוכן, ואז הרמב"ן הוא בפירוש מקום טוב ולא משעמם מדי לעשות בו תפילה רגועה.