02-623-6223אמציה 4 ירושלים
דף הבית / בית כנסת הרמב"ן / מדיה - בית כנסת הרמב"ן / מיזם 929 ברמב"ן / נתק יוצר קיפאון, חיכוך יוצר תנועה

נתק יוצר קיפאון, חיכוך יוצר תנועה

מיזם 929 ברמב"ן

השבוע צללנו לעומק הסיפור של יוסף ואחיו. בעצם צריך לומר לסיפור יוסף וכתונת הפסים. הכתונת הזו היא הסיפור. כל עוד יוסף עוטה אותה עליו, אין לו פנים. העיניים של האחים אינן רואות אותו כלל. הן רואות רק כתונת שמייצגת את האפליה בבית, שמייצגת את הניכור, שמייצגת את ההתנשאות שלו. אפילו כשהולך יוסף לראות את שלום אחיו הרועים בשכם הוא עוטה על גופו את כתונת הפסים הזו. כשהוא מתקרב נאמר: "ויראו אותו מרחוק ובטרם יקרב אליהם ויתנכלו אותו להמיתו. ויאמרו איש אל אחיו הנה בעל החלומות הלזה בא" (לז, פסוקים יח-יט).

שולי אייזקס-רוזנק (אשת חינוך בירושלים) מציעה את הפירוש לתמונה הזו כך:

"ונדמה שכל מה שראו לנגד עיניהם, מאז ביכר אותו אביו על פניהם, היה את כותונת הפסים שלו, זו שהבליטה אותו מעל כולם ועשתה אותו למיוחד. היא הכותונת ששיגעה והביאה את האחים לידי טירוף. היא שהאחים פושטים אותה מעליו של יוסף, קורעים אותה, מכתימים אותה בדם ומביאים אותה לפני יעקב, דורשים ממנו להכיר אותה, להכיר בה, שהיא שסימלה את יוסף. (שבע פעמים מוזכרת כותונת הפסים, וראו שם, פסוקים כג-לד). מבחינתם של האחים יוסף הוא רק כותונת, מעולם לא פנים. הוא הלז (ובמובן זה מעניינת השוואתו של בובר בין "האני אתה", ל"אני – הלז", המנוכר לך) שאי אפשר לראותו מקרוב, כשהוא עוד נער, ואי אפשר לזהותו אחר שנים, במצרים" (מתוך אתר קולות).

הראיה מרחוק מביאה לעיוורון ולחירשות מוחלטים. אחת התמונות הקשות ביותר בסיפור מכירת יוסף היא זו שמתארת את יוסף המוטל בבור והאחים יושבים לאכול לחם. בעוד כמה פרקים יאמרו האחים: "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו".

מתברר שבזמן שהם ישבו על שפת הבור ואכלו, זעק הוא על נפשו.

הדרך היחידה לתקן את הבית החרב הזה הוא בדרך של "מידה כנגד מידה". אם הראייה מרחוק הגביהה את החומה תבוא הקרבה וראיית הפנים ותשבור אותה. אם העקשנות להישיר מבט אל האידאה שלי ולא לעיני אחי הביאה לשנאה יבוא המבט של העין ויחדור לעומקי הנשמה.

*

השבוע הוזמנתי לישיבת חורב בירושלים, למפגש עם תלמידים וחלק מצוות הרבנים בישיבה. הסערה שהתחוללה במפגש עסקה בשאלת הלגיטימיות של מיזם 929 בעיני ציבור המאמין בתורה מן השמים ומקבל על עצמו אמונת חכמי ישראל וציות להם. איך אפשר לצרף את הטמא והטהור יחד? איך אפשר לתת מקום לדברי אנשים הכופרים בתורה באותו מרחב חיים של שמיעת דברי אלוהים חיים?

החיכוך היה קשה אך קשה ממנו הנתק. שעתיים של מאבק רוחני לא שינו עמדות אך יצרו הכרה הדדית. כידוע חיכוך יוצר תנועה. נתק יוצר קיפאון. הרב יצחק דור, ראש הישיבה, בחר להתגבר על המחסום האידאולוגי ולייצר בתוך אולם בית המדרש שלו מפגש רועש שמלמד את תלמידיו ומוריו את סוד התיקון של שברים במשפחה.

ובערבו של אותו יום הגיע הרמטכ"ל בני גנץ לחוג לימוד של 929. בשבוע הכניסה שלו לתפקיד הוא בא לחוג תנך וכעת ביקש לסגור את המעגל עם יציאתו מהתפקיד. זו אמירה ערכית של איש צבא שיודע שסוד כוחה של אומה טמון ברוחה.

*הרב בני לאו הוא ראש מיזם 929, בשותפות עם גל גבאי

* קישור לפוסט המקורי אשר נכתב באתר 929

אולי גם זה יעניין אותך: